Gebruikt u het Warehouse Managament System (WMS) Picqer in uw magazijn? Dan heeft u een solide oplossing voor uw magazijnprocessen geïmplementeerd. Ondanks de veelzijdigheid van Picqer kan het zijn dat u tegen de limitatie van het programma aanloopt of er functies ontbreken die Picqer zelf niet biedt. Align-IT biedt daarom op maat gemaakte oplossingen via de Picqer API.
Wat is de Picqer API?
De afkorting API staat voor Application Programming Interface (API). En wat houdt dat precies in? Een API dient als een brug tussen twee softwareprogramma’s om data uit te wisselen. Data wordt van software A via een vast format over de brug gestuurd naar software B of andersom. Het vaste format is essentieel omdat elke software de data kan uitlezen en gebruiken, ongeacht de informatie die de data bevat.
Voorbeeld van een API
We gebruiken hierbij een veel gebruikt voorbeeld, omdat die (naar onze mening) goed werkt. Stel dat u uit eten gaat in een restaurant en u wilt eten bestellen, dan gaat dit als volgt:
1: U heeft u keuze gemaakt en geeft dit door aan de ober;
2: De ober neemt u bestelling op en geeft dit door aan de keuken;
3: De ober ziet de bestelling, pakt de benodigde ingrediënten en maakt het gerecht klaar;
4: De ober pakt het zojuist bereide gerecht en brengt hem naar uw tafel;
5: U eet het gerecht op.
U heeft geen idee hoe de keuken werkt of hoe de kok zijn eten klaar maakt, maar toch krijgt u wat u besteld heeft. Simpelweg omdat de informatie juist is doorgegeven vanaf u (software A) via de ober (API) naar de kok (software B).
2: De ober neemt u bestelling op en geeft dit door aan de keuken;
3: De ober ziet de bestelling, pakt de benodigde ingrediënten en maakt het gerecht klaar;
4: De ober pakt het zojuist bereide gerecht en brengt hem naar uw tafel;
5: U eet het gerecht op.
U heeft geen idee hoe de keuken werkt of hoe de kok zijn eten klaar maakt, maar toch krijgt u wat u besteld heeft. Simpelweg omdat de informatie juist is doorgegeven vanaf u (software A) via de ober (API) naar de kok (software B).
Simpel praktijkvoorbeeld Picqer API
Om nu een echt voorbeeld te gebruiken waarbij gebruik gemaakt wordt van de Picqer API: u heeft een aantal klanten die graag willen dat hun bestellingen blanco verstuurd worden naar hun klant omdat zij een wederverkoper zijn.
U kan elke bestelling handmatig controleren en checken of het de betreffende wederverkoper klanten zijn en bij elke order van hen een blanco template toewijzen. Of u laat een PHP (programmeertaal) script (een bestand met lijnen codes) elke nieuwe order in Picqer checken of het E-mailadres van degene is die graag blanco wilt versturen.
Stel dat de klant altijd orders plaats onder inkoop@wederverkoper.nl, dan gaat het proces als volgt:
U kan elke bestelling handmatig controleren en checken of het de betreffende wederverkoper klanten zijn en bij elke order van hen een blanco template toewijzen. Of u laat een PHP (programmeertaal) script (een bestand met lijnen codes) elke nieuwe order in Picqer checken of het E-mailadres van degene is die graag blanco wilt versturen.
Stel dat de klant altijd orders plaats onder inkoop@wederverkoper.nl, dan gaat het proces als volgt:
1: Order A komt nieuw binnen in Picqer inkoop@wederverkoper.nl;
2: Orderinformatie wordt doorgestuurd;
3: Het PHP script ontvangt de orderinformatie en haalt het email adres uit de orderinformatie. Vervolgens checkt het script of het E-mailadres één van de adressen is van een wederverkoper. In dit geval is het waar en worden er een set instructies doorgegeven;
4: De set met instructies wordt terug gestuurd naar Picqer;
5: Picqer ontvangt de instructies en voert deze uit in de vorm van het template blanco toewijzen aan order A.
U ziet dat de informatie op exact dezelfde manier wordt doorgeven als in het restaurant voorbeeld.
Door het uitwisselen van orderinformatie kan op basis van één stukje informatie, het E-mail adres, het template blanco automatisch toegewezen worden. Waar dit eerst nog een handmatig en foutgevoelig proces was, gaat het proces nu volledig automatisch.
U zou zelfs de instructies kunnen uitbreiden:
– Template blanco toewijzen;
– Order toewijzen aan een bepaalde inpakker of een verzamelaccount genaamd Blanco Orders, deze orders worden dan niet meegenomen in eventuele batches;
– Een opmerking plaatsen met eventueel inpakinstructies: “Deze order is van inkoop@wederverkoper.nl, graag pakbon op de doos i.p.v. in de doos.”
– Ook kan het script het E-mailadres checken op alles wat er achter het @ teken staat. Vanuit ons voorbeeld zou van inkoop@wederverkoop.nl alleen wederverkoop.nl overblijven. Dit kan handig zijn als in de toekomst een jan@wederverkoop.nl een bestelling plaatst namens hetzelfde bedrijf. Dan worden alsnog de instructies verstuurd vanuit het script, ondanks de naam voor het @ teken anders is.
Bovenstaand voorbeeld is ‘vrij simpel’ maar enorm doeltreffend. Het scheelt u het checken van orders en eventuele klachten van de wederverkoper.
2: Orderinformatie wordt doorgestuurd;
3: Het PHP script ontvangt de orderinformatie en haalt het email adres uit de orderinformatie. Vervolgens checkt het script of het E-mailadres één van de adressen is van een wederverkoper. In dit geval is het waar en worden er een set instructies doorgegeven;
4: De set met instructies wordt terug gestuurd naar Picqer;
5: Picqer ontvangt de instructies en voert deze uit in de vorm van het template blanco toewijzen aan order A.
U ziet dat de informatie op exact dezelfde manier wordt doorgeven als in het restaurant voorbeeld.
Door het uitwisselen van orderinformatie kan op basis van één stukje informatie, het E-mail adres, het template blanco automatisch toegewezen worden. Waar dit eerst nog een handmatig en foutgevoelig proces was, gaat het proces nu volledig automatisch.
U zou zelfs de instructies kunnen uitbreiden:
– Template blanco toewijzen;
– Order toewijzen aan een bepaalde inpakker of een verzamelaccount genaamd Blanco Orders, deze orders worden dan niet meegenomen in eventuele batches;
– Een opmerking plaatsen met eventueel inpakinstructies: “Deze order is van inkoop@wederverkoper.nl, graag pakbon op de doos i.p.v. in de doos.”
– Ook kan het script het E-mailadres checken op alles wat er achter het @ teken staat. Vanuit ons voorbeeld zou van inkoop@wederverkoop.nl alleen wederverkoop.nl overblijven. Dit kan handig zijn als in de toekomst een jan@wederverkoop.nl een bestelling plaatst namens hetzelfde bedrijf. Dan worden alsnog de instructies verstuurd vanuit het script, ondanks de naam voor het @ teken anders is.
Bovenstaand voorbeeld is ‘vrij simpel’ maar enorm doeltreffend. Het scheelt u het checken van orders en eventuele klachten van de wederverkoper.
Mogelijkheden Picqer maatwerk
Met de Picqer API kan u niet alleen orderinformatie uitwisselen maar ook informatie over onder andere:
– Picklijsten;
– Producten;
– Klanten;
– Inkooporders;
– Retouren;
– Backorders;
– Locaties;
Bijna alle informatie die in uw Picqer systeem staat opgeslagen is uit te wisselen via de API, voor een overzicht van alle informatie die uit te wisselen valt via de API verwijs ik u naar de Picqer API documentatie, de documentatie is in het Engels.
Met deze lading informatie kan u van alles op maat laten maken:
– automatisering van inkoop, backorder en magazijnprocessen (door middel van een of meerdere scripts);
– specifieke rapportages;
– informatie uitwisseling tussen andere applicaties;
– en nog veel meer.
– Picklijsten;
– Producten;
– Klanten;
– Inkooporders;
– Retouren;
– Backorders;
– Locaties;
Bijna alle informatie die in uw Picqer systeem staat opgeslagen is uit te wisselen via de API, voor een overzicht van alle informatie die uit te wisselen valt via de API verwijs ik u naar de Picqer API documentatie, de documentatie is in het Engels.
Met deze lading informatie kan u van alles op maat laten maken:
– automatisering van inkoop, backorder en magazijnprocessen (door middel van een of meerdere scripts);
– specifieke rapportages;
– informatie uitwisseling tussen andere applicaties;
– en nog veel meer.
Wanneer kies ik voor (Picqer) maatwerk?
Allereerst adviseren wij uw ‘probleem’ met de support van Picqer te overleggen. De support van Picqer zijn enorm meedenkend en kunnen allicht uw ‘probleem’ oplossen binnen de huidige functies van Picqer, waardoor maatwerk niet nodig is.
Mocht er maatwerk nodig zijn, dan kan u bij ons terecht door contact op te nemen met Align-IT, of met partners van Picqer.
Maar wanneer kiest u voor maatwerk? Align-IT adviseert de volgende dingen af te vragen: – Is de taak van monitorende aard? Is dit een taak die je meermaals per dag “even” moet checken maar vaak vergeten wordt? Dan is het automatiseren van een monitorende taak een goede oplossing. Mensen zijn van nature erg slecht in het monitoren van een bepaalde taak. Een computer daarentegen is er super goed in.
– Is de taak foutgevoelig?
– Is de taak van herhalende aard en saai?
Als het antwoord op een van bovenstaande vragen ja is, dan is maatwerk het overwegen waard. Echter, de doorslaggevende factor is de volgende vraag: Hoeveel tijd besteedt u of uw collega’s nu per dag aan de taak?
Stel dat het een monitorende taak is die 20 minuten tijd in beslag neemt. Hierbij reken we met 231 werkbare dagen van acht uur in 2024.
Tijd kwijt per dag:
– 8 uur * 60 = 480 minuten;
– 20 minuten / 480 minuten * 1 = 4,17% van de dag kwijt aan taak;
Tijd kwijt per jaar:
– 231 werkbare dagen * 8 uur = 1848 uren per jaar;
– 1848 * 4,17% = 77 uur per jaar kwijt aan taak;
Dit betekent dat een FTE bijna twee werkweken per jaar bezig is met een monitorende taak die ook een vrij eenvoudig script kan overnemen en dit ook zonder fouten doet. Voor uw bedrijf is dit dubbelwinst: Uw FTE hoeft geen saaie taak meer te doen en kan de vrijgekomen werktijd aan nuttige werkzaamheden besteden.
Mocht u interesse hebben in Picqer maatwerk of andere vragen hebben over wat voor maatwerk dan ook, neem dan vrijblijvend contact op met ons! Wij helpen u graag met solide en schaalbaar maatwerk voor uw bedrijf.
Hopelijk heeft u dankzij deze blog een algemeen idee wat een API doet, wat de Picqer API voor uw bedrijf kan betekenen en wanneer u maatwerk zou kunnen overwegen.
Hopelijk tot gauw in onze volgende Align-IT blog!
Mocht er maatwerk nodig zijn, dan kan u bij ons terecht door contact op te nemen met Align-IT, of met partners van Picqer.
Maar wanneer kiest u voor maatwerk? Align-IT adviseert de volgende dingen af te vragen: – Is de taak van monitorende aard? Is dit een taak die je meermaals per dag “even” moet checken maar vaak vergeten wordt? Dan is het automatiseren van een monitorende taak een goede oplossing. Mensen zijn van nature erg slecht in het monitoren van een bepaalde taak. Een computer daarentegen is er super goed in.
– Is de taak foutgevoelig?
– Is de taak van herhalende aard en saai?
Als het antwoord op een van bovenstaande vragen ja is, dan is maatwerk het overwegen waard. Echter, de doorslaggevende factor is de volgende vraag: Hoeveel tijd besteedt u of uw collega’s nu per dag aan de taak?
Stel dat het een monitorende taak is die 20 minuten tijd in beslag neemt. Hierbij reken we met 231 werkbare dagen van acht uur in 2024.
Tijd kwijt per dag:
– 8 uur * 60 = 480 minuten;
– 20 minuten / 480 minuten * 1 = 4,17% van de dag kwijt aan taak;
Tijd kwijt per jaar:
– 231 werkbare dagen * 8 uur = 1848 uren per jaar;
– 1848 * 4,17% = 77 uur per jaar kwijt aan taak;
Dit betekent dat een FTE bijna twee werkweken per jaar bezig is met een monitorende taak die ook een vrij eenvoudig script kan overnemen en dit ook zonder fouten doet. Voor uw bedrijf is dit dubbelwinst: Uw FTE hoeft geen saaie taak meer te doen en kan de vrijgekomen werktijd aan nuttige werkzaamheden besteden.
Mocht u interesse hebben in Picqer maatwerk of andere vragen hebben over wat voor maatwerk dan ook, neem dan vrijblijvend contact op met ons! Wij helpen u graag met solide en schaalbaar maatwerk voor uw bedrijf.
Hopelijk heeft u dankzij deze blog een algemeen idee wat een API doet, wat de Picqer API voor uw bedrijf kan betekenen en wanneer u maatwerk zou kunnen overwegen.
Hopelijk tot gauw in onze volgende Align-IT blog!